Markkinointisuunnitelma

Markkinointisuunnitelma

Markkinointisuunnitelma 2022. Työntekijöiden palkkojen jälkeen markkinointi on useimmille yrityksille tyypillisesti suurin kustannuserä.

Useimmiten yritykset kuitenkin kokeilevat erilaisia markkinointitaktiikoita ilman selkeää suunnitelmaa, ja menestys jää vähiin.

Tai sitten heillä käy tuuri ja he saavuttavat suuren markkinointivoiton, mutta pian he huomaavat, etteivät pysty skaalaamaan markkinointitaktiikoita, tavoitteita ja strategioita niin, että ne johtaisivat jatkuvaan kasvuun.

Tässä oppaassa opit, miten voit kasvattaa yritystäsi strategisesti ja maksimoida markkinointidollareista saatavan tuoton hyvin määritellyn markkinointisuunnitelman avulla.

Sisällysluettelo

Mikä on markkinointisuunnitelma?

Markkinointisuunnitelma on raportti, jossa hahmotellaan markkinointistrategia tuotteillesi tai palveluillesi, jota voidaan soveltaa seuraavaan vuoteen, vuosineljännekseen tai kuukauteen

Katso tämä nopea 13 minuutin video, josta saat lisätietoja markkinointisuunnitelmasta ja siitä, miten voit tehdä sellaisen itse:

Markkinointisuunnitelmaan kuuluu tyypillisesti:

  • Yleiskatsaus yrityksesi markkinointi- ja mainostavoitteisiin.
  • kuvaus yrityksesi nykyisestä markkinointitilanteesta
  • Aikataulu siitä, milloin strategiaan kuuluvat tehtävät on tarkoitus toteuttaa.
  • Seurattavat keskeiset tulosindikaattorit (KPI)
  • kuvaus yrityksesi kohdemarkkinoista ja asiakastarpeista.
  • Kuvaus siitä, miten strategian suorituskykyä mitataan.

Markkinointisuunnitelman kirjoittamisen opetteleminen pakottaa sinut pohtimaan tärkeitä vaiheita, jotka johtavat tehokkaaseen markkinointistrategiaan. Hyvin määritelty suunnitelma auttaa sinua keskittymään korkean tason markkinointitavoitteisiisi.

Markkinointisuunnitelma vs. markkinointistrategia

Vaikka termejä ”markkinointisuunnitelma” ja ”markkinointistrategia” käytetään usein samankaltaisina, niillä on joitakin eroja.

Markkinointistrategiassa esitetään yksinkertaisesti, mitä yritys aikoo tehdä saavuttaakseen tietyn tavoitteen. Markkinointisuunnitelmassa hahmotellaan markkinointistrategian edellyttämät päivittäiset, viikoittaiset, kuukausittaiset tai vuosittaiset toimet.

Yrityksen laajennettu markkinointistrategia voi olla seuraavanlainen:

Huomaa, että se on yleisluontoisempi eikä sisällä kunkin strategian toteuttamiseen tarvittavia varsinaisia toimia tai markkinointitoimien toteuttamisaikataulua. Tällaiset tiedot sisältyvät markkinointisuunnitelmaan, kuten tähän markkinointisuunnitelmamalliin, jossa käsitellään sisältöstrategiaa yksityiskohtaisesti:

Markkinointisuunnitelma -tyypit + 9 esimerkkiä markkinointisuunnitelmista

Riippuen markkinointistrategiastasi ja siitä, kuinka yksityiskohtaisen markkinointisuunnitelman haluat, voit joko laatia markkinointisuunnitelman koko vuoden strategiaa varten tai erillisen markkinointisuunnitelman kutakin kanavaa varten, johon haluat kohdistaa markkinointisi.

Seuraavassa tarkastellaan useita erilaisia markkinointisuunnitelmia, joita voit laatia, ja annetaan esimerkkejä kustakin suunnitelmasta.

1. Yleinen markkinoinnin strateginen suunnitelma / vuotuinen markkinointisuunnitelma

Tämä on hyvä esimerkki markkinointisuunnitelmasta, joka kattaa yrityksen yleisen vuotuisen markkinointistrategian:

Toinen hyvä esimerkki on tämä Starbucksin markkinointisuunnitelma:

Starbucks marketing plan example

Lähde

Tässä kahvilaketju Starbucksin yhden sivun markkinointisuunnitelmaesimerkissä on kaikki yhdellä silmäyksellä. Lihavoidut otsikot ja väliotsikot helpottavat osioiden jakamista osiin, jotta lukijat voivat keskittyä heille tärkeimpään osa-alueeseen.

Pidämme tässä esimerkissä siitä, miten paljon se kattaa. Tässä markkinointisuunnitelmassa on kaikkea ihanteellisesta ostajapersoonasta toiminnallisiin aktiviteetteihin sekä asemointiin ja mittareihin.

Toinen markkinointisuunnitelmaesimerkki, joka kiinnitti huomiomme, on tämä Cengagelta. Vaikka se on hieman tekstipainotteinen ja perinteinen, se selittää eri osiot hyvin. Siisti ulkoasu tekee suunnitelmasta helposti luettavan ja omaksuttavan.

Lähde

Viimeinen esimerkki markkinointisuunnitelmasta, jonka haluaisimme esitellä tässä osiossa, on Lushin kosmetiikkatuotteen esimerkki.

Se on pitkä, mutta myös hyvin yksityiskohtainen. Suunnitelmassa hahmotellaan lukuisia osa-alueita, kuten yrityksen tehtävä, SWOT-analyysi, tuotemerkin asemointi, pakkaukset, maantieteelliset kriteerit ja paljon muuta.

2. Sisältömarkkinointisuunnitelma

Sisältömarkkinointisuunnitelmassa tuodaan esiin erilaisia strategioita, kampanjoita tai taktiikoita, joita voit käyttää sisällössäsi ja jotka auttavat yritystäsi saavuttamaan tavoitteensa.

Tässä Contentlyn yksisivuisessa markkinointisuunnitelmassa hahmotellaan sisältöstrategia ja työnkulku yksinkertaisten värien ja lohkojen avulla. Pistekohdissa on yksityiskohtaisempaa tietoa, mutta tämä suunnitelma on helposti ymmärrettävissä yhdellä silmäyksellä, mikä tekee siitä niin tehokkaan.

Lähde

Jos haluat yksityiskohtaisemman esimerkin sisältömarkkinointisuunnitelmasta, tutustu tähän malliin, jossa on toimituksellinen kalenteri, jonka voit jakaa koko tiimin kanssa:

3. SEO markkinointisuunnitelma

SEO-markkinointisuunnitelmassasi tuodaan esiin, mitä aiot tehdä SEO-markkinointistrategiaasi varten. Siihen voi sisältyä linkkien rakentamisen taktiikoita, verkkosivuston sivun sisäistä optimointia, sivun ulkopuolista optimointia ja paljon muuta.

4. Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma

Sosiaalisen median markkinointisuunnitelmassa esitellään, mitä aiot tehdä saavuttaaksesi markkinointitavoitteesi sosiaalisen median avulla. Siihen voi sisältyä taktiikoita kutakin omistamaasi sosiaalisen median kanavaa varten, suosituksia uuden kanavan kehittämiseksi, erityisiä kampanjoita, joita haluat toteuttaa, ja niin edelleen.

5. Kysynnän tuottamisen markkinointisuunnitelma

Tämä voi kattaa maksetun markkinoinnin strategian (johon voi sisältyä hakumainoksia, maksettuja sosiaalisen median mainoksia, perinteisiä mainoksia jne.), sähköpostimarkkinointistrategian ja paljon muuta.

Kuinka kirjoittaa markkinointisuunnitelma 

Kuten edellä mainittiin, markkinointisuunnitelman laajuus vaihtelee sen tarkoituksen tai organisaatiotyypin mukaan.

Voit esimerkiksi laatia markkinointisuunnitelman, joka tarjoaa yleiskatsauksen yrityksen koko markkinointistrategiasta, tai keskittyä vain tiettyyn kanavaan, kuten hakukoneoptimointiin, sosiaalisen median markkinointiin, sisältömarkkinointiin ja muuhun, kuten tässä esimerkissä:

Markkinointisuunnitelma hahmotelma

Tyypillinen markkinointisuunnitelman hahmotelma sisältää:

  • Tiivistelmä
  • Päämäärät ja tavoitteet
  • Käyttäjäpersoonat
  • Kilpailija-analyysi/SWOT-analyysi
  • Perusmittarit
  • Markkinointistrategia
  • Seurantaohjeet

Seuraavassa kerrotaan yksityiskohtaisesti, miten kukin osio kirjoitetaan, sekä annetaan esimerkkejä siitä, miten kukin osio voidaan suunnitella markkinointisuunnitelmassa.

1. Kirjoita yksinkertainen tiivistelmä

Markkinointisuunnitelman aloittaminen oikealla jalalla on tärkeää. Haluat vetää ihmiset mukaan uskomattomaan suunnitelmaasi markkinoinnin hallitsemiseksi. Ei tylsistyttää heitä kyyneliin.

Yksi parhaista tavoista saada ihmiset innostumaan markkinointisuunnitelmasi lukemisesta on hyvin kirjoitettu tiivistelmä. Tiivistelmässä esitellään lukijoille yrityksesi tavoitteet, markkinointivoitot, tulevaisuuden suunnitelmat ja muut tärkeät taustatiedot.

Periaatteessa voit käyttää tiivistelmää markkinointisuunnitelmasi muun osan pohjustuksena.

Sisällytä mukaan sellaisia asioita kuin:

  • Yksinkertaiset markkinointitavoitteet
  • Korkean tason mittarit
  • Yrityksen tärkeät virstanpylväät
  • Faktoja brändistäsi
  • Työntekijöiden anekdootit
  • Tulevaisuuden tavoitteet ja suunnitelmat
  • Ja lisää

Yritä pitää tiivistelmäsi melko lyhyenä ja ytimekkäänä. Et ole kirjoittamassa romaania, joten yritä pitää se alle kolmessa tai neljässä kappaleessa.

Katso tiivistelmä alla olevasta markkinointisuunnitelman esimerkistä:

Tiivistelmä on vain kaksi kappaletta pitkä – lyhyt mutta tehokas.

Tiivistelmässä kerrotaan lukijoille yrityksen kasvusta ja siitä, miten yritys on ohittamassa yhden kilpailijansa. Konkreettisia mittareita tai lukuja ei kuitenkaan mainita. Sitä korostetaan markkinointisuunnitelman seuraavassa osassa.

Tehokkaassa tiivistelmässä on oltava tarpeeksi tietoa herättääkseen lukijan mielenkiinnon, mutta sen ei pitäisi vielä jumiuttaa lukijaa yksityiskohdilla. Sitä varten on markkinointisuunnitelmasi loppuosa!

Tiivistelmä määrittää myös markkinointisuunnitelmasi sävyn. Mieti, millainen sävy sopii brändiisi? Ystävällinen ja humoristinen? Ammattimainen ja luotettava? Innostava ja visionäärinen?

2. Aseta mittareihin perustuvat markkinointitavoitteet

Kun olet viimeistellyt tiivistelmän, on aika hahmotella markkinointitavoitteet.

Tämä on yksi koko markkinointisuunnitelman tärkeimmistä osista, joten muista käyttää aikaa ja olla mahdollisimman selkeä.

Nyrkkisääntönä on, että olet mahdollisimman tarkka. VoyMedian väki neuvoo asettamaan tavoitteita, jotka vaikuttavat verkkosivuston kävijämääriin, konversioihin ja asiakkaiden menestykseen – ja käyttämään todellisia numeroita.

Vältä epämääräisten tavoitteiden hahmottelua, kuten:

  • Hanki lisää Twitter-seuraajia
  • Kirjoita lisää artikkeleita
  • Luo lisää YouTube-videoita
  • Lisätä sitoutumisastetta
  • Vähennä palautusprosenttia

Määritä sen sijaan keskeiset suorituskykymittarit (KPI), joihin haluat vaikuttaa, ja prosenttiosuus, jolla haluat lisätä niitä.

Katso alla olevan markkinointisuunnitelmaesimerkin tavoitteita koskevaa sivua:

He eivät ainoastaan määrittele kussakin tavoitteessaan tiettyä mittaria, vaan asettavat myös aikataulun sille, milloin ne saavutetaan.

Aiemmin luetellut epämääräiset tavoitteet muuttuvat paljon selkeämmiksi, kun niihin sovelletaan konkreettisia numeroita ja aikatauluja:

  • Hanki 100 uutta Twitter-seuraajaa kuukaudessa
  • Kirjoita 5 uutta artikkelia viikossa
  • Luo 10 YouTube-videota vuodessa
  • Nostetaan säilyttämisastetta 15 prosentilla vuoteen 2020 mennessä
  • Vähennä palautusprosenttia 5 % Q1:een mennessä.
  • Luo verkkokurssi ja hanki 1 000 uutta liidiä.

Voit halutessasi syventyä vielä syvemmälle markkinointitavoitteisiisi (yleensä mitä tarkemmin, sitä parempi). Tässä on esimerkki markkinointisuunnitelmasta, joka osoittaa, miten hahmotat kasvutavoitteesi:

3. Hahmottele käyttäjäpersoonasi

Tämä ei ehkä tunnu markkinointisuunnitelmasi tärkeimmältä osalta, mutta mielestäni sillä on paljon arvoa.

Käyttäjäpersoonien hahmottaminen on tärkeä osa markkinointisuunnitelmaa, jota ei pidä unohtaa.

Sinun ei pitäisi kysyä vain sitä, miten saat yrityksellesi eniten kävijöitä, vaan miten saat oikeat kävijät.

Ketkä ovat ihanteellisia asiakkaitasi? Mitkä ovat heidän tavoitteensa? Mitkä ovat heidän suurimmat ongelmansa? Miten yrityksesi ratkaisee asiakkaiden ongelmia?

Näihin kysymyksiin vastaaminen vaatii paljon tutkimustyötä, mutta se on tärkeää tietoa.

Joitakin tapoja tehdä käyttäjätutkimusta ovat:

  • Käyttäjien haastattelu (joko henkilökohtaisesti tai puhelimitse).
  • Kohderyhmien toteuttaminen
  • Muiden saman toimialan yritysten tutkiminen
  • Yleisön tutkiminen

Tämän jälkeen sinun on koottava käyttäjätiedot käyttäjäpersoonaoppaaseen.

Katso, kuinka yksityiskohtainen tämä käyttäjäpersoonamalli on alla:

Jos käytät aikaa tiettyjen väestöryhmien ominaisuuksien, tottumusten ja tavoitteiden tunnistamiseen, sinun on helpompi mukauttaa markkinointisuunnitelmasi heitä varten.

Näin voit luoda käyttäjäpersoonaoppaan:

Ensimmäinen asia, joka kannattaa lisätä, on profiilikuva tai kuvake jokaiselle käyttäjähenkilölle. Se voi auttaa antamaan persoonillesi kasvot, jolloin ne vaikuttavat aidommilta.

Luettele seuraavaksi demografiset tiedot, kuten:

  • Ikä
  • Työ
  • Tulot
  • Tunnisteet
  • Tavoitteet
  • Haasteet
  • Harrastukset/harrastukset

Yllä olevassa käyttäjäpersoonaesimerkissä käytetään liukuvia asteikkoja tunnistamaan persoonallisuuspiirteitä, kuten introverttius vs. ekstroverttius ja ajattelu vs. tunne. Sen tunnistaminen, minkälaiseen persoonallisuuteen kohdekäyttäjilläsi on taipumusta, vaikuttaa markkinointisisällössä käyttämiisi viesteihin.

Samaan aikaan tässä käyttäjähenkilöoppaassa yksilöidään erityiset haasteet, joita käyttäjä kohtaa päivittäin:

Mutta jos et halua mennä niin tarkkaan yksityiskohtiin, voit tyytyä perustietoihin, kuten tässä markkinointisuunnitelman esimerkissä:

Useimmilla yrityksillä on muutamia erityyppisiä kohdekäyttäjiä. Siksi on tärkeää tunnistaa ja luoda useita erilaisia käyttäjäpersoonia. Näin voit segmentoida markkinointikampanjasi paremmin ja asettaa tarvittaessa erilliset tavoitteet.

Tässä on esimerkki markkinointisuunnitelmasta, jossa on segmentoitu käyttäjäpersoonaopas:

Tärkeintä on, että tiimilläsi tai asiakkaallasi on selkeä kuva siitä, kuka heidän kohdekäyttäjänsä on ja miten he voivat vastata heidän erityisongelmiinsa.

Aloita vankkojen käyttäjäpersoonien luominen Vennagagen käyttäjäpersoonaoppaan avulla.

4. Laajan kilpailija-analyysin tekeminen

Seuraavaksi markkinointisuunnitelman tarkistuslistalla on kilpailijatutkimusta koskeva osio. Tämä osio auttaa sinua tunnistamaan, keitä kilpailijasi ovat, mitä he tekevät ja miten voisit saada paikkasi heidän rinnallaan omalla markkinarakollasi – ja mieluiten jopa ylittää heidät. Voit oppia tekemään sen GrowthBarin kaltaisen työkalun avulla.

Kilpailijatutkimus on myös uskomattoman tärkeää, jos olet perustamassa blogia.

Tyypillisesti kilpailijatutkimuksen tulisi sisältää:

  • Kuka heidän markkinointitiiminsä on
  • Kuka heidän johtoryhmänsä on
  • Mikä on heidän markkinointistrategiansa (tämä luultavasti edellyttää jonkin verran käänteismarkkinointia).
  • Mikä heidän myyntistrategiansa on (sama asia)
  • Sosiaalisen median strategia
  • Niiden markkinakapasiteetti/rahoitus
  • niiden vuotuinen kasvu (sinun on todennäköisesti käytettävä markkinointityökalua, kuten Ahrefs, tämän tekemiseen).
  • Asiakkaiden määrä ja heidän käyttäjäpersoonansa.

Tutustu myös mahdollisimman syvällisesti strategioihin, joita he käyttävät kaikissa yrityksissään:

Tutki heidän vahvuuksiaan ja heikkouksiaan yrityksen kaikilla osa-alueilla, ja löydät hienoja mahdollisuuksia. Bookmarkilla on loistava opas pienyritysten erilaisista markkinointistrategioista, jos tarvitset lisätietoja.

Voit käyttää tätä yksinkertaista SWOT-analyysityöohjelmaa myös strategian kaikkien osien nopeaan läpikäymiseen:

Klikkaa yllä olevaa mallia luodaksesi SWOT-kaavion. Muokkaa malli mieleiseksesi – suunnittelutaitoa ei tarvita.

Koska olet jo tehnyt kaiken tutkimuksen etukäteen, tämän tiedon lisäämisen markkinointisuunnitelmaasi ei pitäisi olla kovin vaikeaa.

Voit kuitenkin syventyä kilpailijoitesi strategioiden eri puoliin. Tässä markkinointisuunnitelmaesimerkissä analysoidaan kilpailijan sisältömarkkinointistrategiaa:

Voi myös olla hyödyllistä jakaa kilpailijat ensisijaisiin ja toissijaisiin ryhmiin. Esimerkiksi Applen ensisijainen kilpailija voi olla Dell tietokoneiden osalta, mutta sen toissijainen kilpailija voi olla tabletteja valmistava yritys.

Vaarallisimmat kilpailijasi eivät välttämättä ole edes samalla alalla kuin sinä. Kuten Netflixin toimitusjohtaja sanoi: ”Uni on kilpailijamme”.

5. Aseta tarkat keskeiset perusarvot ja mittarit.

Tulevaisuuden suunnittelu on melko vaikeaa, jos et tiedä, missä tilanteessa yrityksesi on juuri nyt.

Lähtötasojen asettamisen avulla voit seurata edistymistäsi tarkemmin. Pystyt myös analysoimaan paremmin, mikä toimi ja mikä ei, jotta voit rakentaa vahvemman strategian. Se auttaa varmasti myös heitä ymmärtämään selkeästi tavoitteesi ja strategiasi.

Tässä on esimerkki markkinointisuunnitelmasta, jossa peruslinjat on visualisoitu:

Toinen tapa sisällyttää perustasot suunnitelmaasi on yksinkertainen kaavio, kuten alla olevassa markkinointisuunnitelman esimerkissä:

Koska tiedot voivat olla monille ihmisille pelottavia, tietojen visualisointi kaavioiden ja infografiikoiden avulla auttaa selventämään tietoja.

6. Luo toimiva markkinointistrategia

Kun kaikki asiayhteyteen liittyvät tiedot ja merkitykselliset mittarit on koottu markkinointisuunnitelmaan, on aika eritellä markkinointistrategia.

Jälleen kerran on helpompaa välittää tietoa tiimillesi tai asiakkaillesi käyttämällä visuaalista materiaalia.

Mielikuvakartat ovat tehokas tapa osoittaa, miten strategia, jossa on monia liikkuvia osia, nivoutuu yhteen. Esimerkiksi tämä mind map osoittaa, miten markkinointistrategian neljä pääkomponenttia ovat vuorovaikutuksessa keskenään:

Voit myös käyttää virtauskaaviota strategian kartoittamiseen tavoitteiden mukaan:

Riippumatta siitä, miten haluat visualisoida strategiasi, tiimisi pitäisi tietää tarkalleen, mitä heidän on tehtävä. Nyt ei ole oikea aika pitää korttejaan piilossa.

Strategiaosion selittäminen voi viedä muutaman sivun, kuten alla olevassa markkinointisuunnitelmaesimerkissä:

Kaikkien näiden tietojen avulla jopa kehitystiimin jäsen ymmärtää, mitä markkinointitiimi työstää.

Tässä minimalistisessa markkinointisuunnitelmaesimerkissä käytetään värilohkoja, jotta strategian eri osat olisi helppo skannata:

Strategian pilkkominen tehtäviin helpottaa sen toteuttamista.

Toinen tärkeä tapa visualisoida markkinointistrategia on luoda projektin etenemissuunnitelma. Projektin etenemissuunnitelma visualisoi tuotteesi aikataulun yksittäisten tehtävien avulla. Tiekarttamme voi auttaa sinua tässä.

Esimerkiksi tämä projektin etenemissuunnitelma osoittaa, miten markkinointi- ja verkkosuunnittelupuolen tehtävät kulkevat rinnakkain:

Markkinointisuunnitelmassa voidaan käyttää myös yksinkertaista aikajanaa:

Tai mielikartta, jos haluat sisällyttää valtavasti tietoa järjestelmällisemmin:

Jopa yksinkertainen ”Seuraava, nyt, myöhemmin” -kaavio voi auttaa strategian visualisoinnissa:

7. Aseta seuranta- tai raportointiohjeet

Sulje markkinointisuunnitelmasi lyhyellä selityksellä siitä, miten aiot seurata tai mitata tuloksia. Näin säästyt turhautumiselta myöhemmässä vaiheessa, kun standardisoit, miten tuloksia seurataan tiimissäsi.

Kuten markkinointisuunnitelmasi muiden osioiden kohdalla, voit valita, kuinka syvälle haluat mennä. Markkinointisuunnitelman edistymisen ja tulosten mittaamista varten on kuitenkin oltava selkeät ohjeet.

Tulosten seurantaa koskevissa ohjeissasi olisi määriteltävä vähintään seuraavat asiat:

  • Mitä aiot seurata
  • Miten aiot seurata tuloksia
  • Kuinka usein aiot mitata

Voit kuitenkin lisätä markkinointisuunnitelmaasi seurantaohjeita, jos näet sen tarpeelliseksi. Voit myös sisällyttää mukaan mallin, jota tiimisi tai asiakkaasi voi noudattaa varmistaakseen, että seurataan oikeita mittareita.

Alla olevassa esimerkissä markkinointisuunnitelmasta on omistettu kokonainen sivu seurantakriteereille:

Käytä tarkistuslistaa markkinointitulosten seuraamisen lisäksi myös tehtävien, tärkeiden elämäntapahtumien tai päivittäisen elämän seuraamiseen.

Vastaavasti alla olevassa markkinointisuunnitelmaesimerkissä puhutaan sisältömarkkinoinnin seurannasta:

9 markkinointisuunnitelmamallia, jotka inspiroivat kasvustrategiaasi

1. Ilmainen markkinointisuunnitelman malli

Tässä on ilmainen esimerkki voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden markkinointisuunnitelmasta, joka on ihanteellinen organisaatioille, joilla on kattava visio jaettavana. Se on yksinkertainen suunnitelma, joka on uskomattoman tehokas. Suunnitelmassa ei ainoastaan hahmotella yrityksen ydinarvoja, vaan siinä kerrotaan myös ihanteellinen ostajapersoona.

Huomaa, että brändi on johdonmukainen koko esimerkissä, joten ei ole epäilystäkään siitä, mikä yritys esittää tämän suunnitelman. Sisältösuunnitelma on lisäkannustin, joka kannustaa kaikkia asiakirjan katsojia antamaan tiimille vihreää valoa.

2. Pastelli sosiaalisen median markkinointikampanjan malli

Kaksisivuiset markkinointisuunnitelmamallit eivät ole kovin yleisiä, mutta tämä ilmainen malli osoittaa, miten tehokkaita ne ovat. Siinä on oma osio liiketoiminnan tavoitteille sekä projektisuunnittelulle.

Markkinointikampanjan virstanpylväät on esitetty selkeästi, mikä on hyvä tapa osoittaa, miten organisoitu tämä liiketoimintastrategia on.

3. Pienyrityksen markkinointistrategian malli

Tämä markkinointisuunnitelmamalli sopii erinomaisesti pienille yrityksille, jotka haluavat kehittää kattavan markkinointistrategian koko vuodeksi:

Huomaa, että tämä vastaa melko hyvin markkinointisuunnitelman hahmotelmaa, josta keskustelimme edellisissä jaksoissa.

Yrityksen markkinointistrategian erityisten taktiikoiden osalta mallissa käsitellään vain hakukoneoptimointistrategiaa, mutta voit tietysti laajentaa tätä osiota ja keskustella kaikista muista strategioista, joita varten haluat laatia täydellisen markkinointisuunnitelman.

4. Oranssi yksinkertainen markkinointiehdotusmalli

Alla olevan esimerkin kaltaiset markkinointisuunnitelmat ovat hyvä tapa tuoda esiin liiketoimintastrategia ja ehdotus, jonka haluat esittää potentiaalisten asiakkaiden voittamiseksi.

5. Yhden sivun markkinointitiedotteen malli

Tämä yhden sivun markkinointisuunnitelmaesimerkki sopii erinomaisesti markkinointitoimien esittelyyn vakuuttavassa esityksessä tai tulostettavaksi henkilökohtaista tapaamista varten.

Huomaa, miten tiedotteessa eritellään markkinointibudjetti ja organisaation keskeiset mittarit. Tällaisella suunnitelmalla voit voittaa asiakkaat ja yhteistyökumppanit puolellesi.

6. Kevytyritys liiketoimintatiedotteen malli

Tässä yhden sivun mittaisessa markkinointisuunnitelmassa esitetään selkeästi organisaation markkinointitavoitteet. Se on yksinkertainen mutta tehokas tapa jakaa suuri määrä tietoa lyhyessä ajassa.

Tässä esimerkissä todella toimii se, että se sisältää toiminta-ajatuksen, tärkeimmät yhteystiedot sekä kaikki keskeiset mittarit.

7. Markkinointimedian lehdistötiedotteiden malli

Tämä lehdistötiedotteiden markkinointisuunnitelmamalli on kirkas ja erottamaton Cloud Nine -markkinointitoimiston malli. Tapa, jolla brändin värejä käytetään, auttaa myös monipuolistamaan kunkin sivun asettelua, mikä tekee suunnitelmasta helpommin luettavan.

Pidämme tavasta, jolla markkinointiosasto on esittänyt organisaation tärkeät tiedot. Lihavoidut ja suuret numerot vetävät silmää ja näyttävät vaikuttavilta.

8. Ammattimainen markkinointiehdotusmalli

Aloita markkinointikampanjasi lupaavasti tämän markkinointisuunnitelmamallin avulla. Se on lyhyt, terävä ja ytimekäs. Sisällysluettelossa esitetään asialista, ja sivulla on myös yrityksen yleiskatsaus ja toiminta-ajatus.

9. Sosiaalisen median markkinointiehdotuksen malli

Täydellinen markkinointisuunnitelmaesimerkki, kuten alla oleva, ei ainoastaan erittele saavutettavia liiketoimintatavoitteita, vaan myös paljon muuta. Huomaa, miten ehdot ja maksuaikataulu ovat mukana, mikä tekee tästä yhden listamme kattavimmista markkinointisuunnitelmista.

7 vinkkiä, jotka kannattaa pitää mielessä markkinointisuunnitelmaa laatiessasi

Vaikka markkinointisuunnitelman ei välttämättä tarvitse olla kaunis, vaikuttava ulkoasu auttaa varmasti, jos haluat suunnitelmastasi vakuuttavamman.

Esittely on erityisen tärkeää, jos esittelet markkinointisuunnitelmaasi sijoittajille tai jos sinun on vakuutettava pomosi hyväksymään markkinointibudjettisi.

Tässä markkinointisuunnitelman malli voi auttaa. Jos sinulla ei ole käytettävissäsi suunnittelijaa tai jos haluat luoda puitteet, joihin voit perustaa oman suunnitelmasi, malli antaa sinulle vankan perustan, jonka pohjalta voit työskennellä.

Aloita markkinointisuunnitelmasi luominen mallin avulla ja muokkaa sitten suunnittelua niin, että se sopii tietojesi ja oman brändisi mukaan.

Seuraavassa on seitsemän markkinointisuunnitelmamallia, joiden avulla pääset alkuun, sekä joitakin raporttien suunnittelun parhaita käytäntöjä, joita sinun tulisi noudattaa suunnitelmaa laatiessasi.

1. Tunnista, kuvaa ja havainnollista kohdeyleisösi.

Kohdeyleisön tunteminen on yksi tärkeimmistä vaiheista, jotka jokaisen markkinointitiimin tulisi ottaa ennen markkinointipäätösten tekemistä. Kun aloitat markkinointisuunnitelmasi laatimisen, kohderyhmäsi pitäisi siis olla selvillä.

Markkinointisuunnitelmassasi on syytä omistaa oma osionsa kohderyhmän esittelylle.

Jotta kohderyhmäsi pysyisi mielessäsi markkinointistrategioita suunnitellessasi ja toteuttaessasi, voi olla hyödyllistä visualisoida kohderyhmäsi persoonat. Henkilökuvasi, kuvitukset ja kuvakkeet ovat kaikki loistavia tapoja antaa kasvot henkilöhahmojesi ”nimille”.

Esimerkiksi tämä sivu markkinointisuunnitelman esimerkistä, joka sisältää kuvia ja kuvakkeita:

Heidän ”markkinointipäällikköpersoonastaan” Cassandra Vanesta on kuva, jotta hahmo vaikuttaisi aidommalta. Voit sisällyttää valokuvia saumattomasti sivujen suunnitteluun käyttämällä kuvakehyksiä.

Kuvakkeita käytetään myös visualisoimaan eri osatekijöitä, joista tämä persoona koostuu (heidän tunnistuksensa, demografiset tietonsa, tavoitteensa ja ainutlaatuiset haasteensa).

2. Visualisoi tärkeät prosessivirrat ja strategian etenemissuunnitelmat.

Uusien markkinointistrategioiden, -prosessien ja -aikataulujen hahmottamisessa voi olla erittäin hyödyllistä visualisoida virtaukset.

Voit valita klassisen vuokaavion tai luovemman markkinointisuunnitelman infograafin. Riippumatta siitä, minkälaisen visuaalisen esitystavan valitset, tavoitteena pitäisi olla se, että ihmisten on helpompi seurata tietoa.

Ensimmäinen askel on organisoida virtauksesi erillisiin vaiheisiin. Muista merkitä jokainen vaihe selkeästi ja käyttää symboleja, kuten viivoja tai nuolia, osoittamaan, mihin suuntaan virtausta tulisi lukea.

Voi myös olla hyödyllistä visualisoida kukin vaihe käyttämällä erilaisia muotoja tai liittämällä kuhunkin vaiheeseen kuvake.

Tällä sivulla visualisoidaan esimerkiksi sähköpostikampanjan kulkua:

Kuvakkeet esittävät jokaisen sähköpostin yksittäisenä lohkona, jotta lukijoiden on helpompi hahmottaa prosessi. Tiiviit kuvaukset antavat lukijalle kontekstin vuokaavion ymmärtämiseksi.

Katso, miten tieto virtaa visuaalisesti tämän markkinointisuunnitelmamallin läpi strategisesti sijoitettujen visuaalisten vihjeiden ansiosta:

3. Korosta markkinointisuunnitelmassasi tärkeitä tilastoja, mittareita ja numeroita.

Jotta suunnitelmasi olisi sekä vakuuttavampi että helpompi skannata, sinun on luotava sivujen suunnittelussa tietohierarkia.

Voit esimerkiksi käyttää kaavioita ja piktogrammeja tärkeiden tilastojen tai mittareiden visualisointiin. Tai voit kirjoittaa tärkeät numerot kirkkaanvärisellä fontilla, jotta ne erottuvat muusta tekstistä.

Tämä on tilaisuus luovuuteen sivun suunnittelussa. Katso, miten tässä markkinointisuunnitelmaesimerkissä käytetään puhekuplapiktogrammeja keskeisten tilastojen esittämiseen:

Samassa markkinointisuunnitelmassa tärkeää sisältöön liittyvää tietoa korostetaan kirkkailla väreillä, havainnollisilla kuvakkeilla ja suurilla kirjaintyypeillä:

Värivalinnat, kuvakkeet ja kirjasintyylit auttavat tuomaan keskeiset tiedot esiin tässä sisältöstrategiasuunnitelmamallissa:

4. Käytä markkinoinnin päätavoitetta suunnittelun ohjaamiseen

Yksi markkinointisuunnitelmasi tärkeimmistä tavoitteista on tunnistaa korkean tason markkinointitavoitteet. Markkinointisuunnitelmasi suunnittelun tulisi perustua tähän tavoitteeseen – sivujen asettelussa ja käyttämissäsi suunnitteluelementeissä.

Voit tehdä tämän valitsemalla suunnittelumotiivin, joka kuvastaa tavoitettasi, ja käyttämällä sitä koko markkinointisuunnitelmassasi. Se voi olla jokin tietty muoto tai esine (esimerkiksi kasvien kuvien käyttäminen työsuunnitelmassa kasvun kuvaamiseksi) tai värimaailma, joka kuvastaa tehtäväsi tunnelmaa.

Tässä esimerkissä sosiaalisen median markkinointisuunnitelmasta heidän tavoitteenaan on olla inspiraation ja tiedon lähde juoksijoille:

Katso, miten he käyttävät chat-kuplakuvakkeita ja kirkasta, rohkeaa värimaailmaa antaakseen markkinointisuunnitelmalleen ystävällisen ja energisen ulkoasun:

Ammattilaisvinkki: Sinun ei tarvitse laatia kattavaa markkinointisuunnitelmaa itse. Reaaliaikaisen yhteistyöominaisuutemme avulla voit hyödyntää koko tiimiäsi auttamaan sinua markkinointisuunnitelmasi laatimisessa yhdessä missä ja milloin tahansa. Reaaliaikaisesti.

5. Vaihtele sivujen ulkoasua, jotta markkinointisuunnitelmasi olisi houkutteleva.

Lisätyö visuaalisen materiaalin käyttämiseksi tekee markkinointisuunnitelmastasi houkuttelevamman ja helpottaa lukijoiden tiedon säilyttämistä.

Vaikka voisitkin käyttää samaa sivun ulkoasua koko suunnitelmassasi, on hyvä ajatus vaihdella sivun ulkoasua. Suunnittelun sekoittaminen estää suunnitelmaasi muuttumasta liian ennalta arvattavaksi. Lisäksi sinulla on enemmän liikkumavaraa visualisoida tietoja luovasti.

Esimerkiksi tässä SEO-suunnitelmamallissa yksinkertaisesti käännetään värimaailma jokaisella sivulla. Vaikka koko suunnitelman yleinen värimaailma on yhtenäinen, kukin yksittäinen sivu on erilainen:

6. Visualisoi tärkeimmät kanavasi kaavioiden, kuvakkeiden ja piktogrammien avulla.

On tärkeää, että tiimisi ymmärtää tehokkaimmat kanavasi. Näin voit tunnistaa alueet, joihin haluat ehkä suunnata enemmän resursseja, olipa kyse sitten sosiaalisesta mediasta, maksetuista mainoksista, mobiilisovellusmainonnasta, orgaanisesta tai suositteluliikenteestä.

Tässä visuaalinen viestintä voi olla erittäin tehokasta. Yksinkertainen mutta tehokas tapa analysoida kanavia on visualisoida tiedot. Voit tehdä tämän käyttämällä kaavioita, piktogrammeja ja infografiikkaa Venngage’s infographic creator -ohjelmalla.

Esimerkiksi ympyrädiagrammi voi osoittaa, mistä suurin osa liikenteestäsi on peräisin:

Myös pinottu palkki toimisi hyvin tämän tiedon visualisoimiseksi.

Voit myös käyttää kuvakkeita kanavien korostamiseen ja erottamiseen toisistaan, kuten tässä markkinointisuunnitelman diassa:

Katso, miten kaavioiden, kuvakkeiden ja värikoodauksen avulla tätä markkinointiagendan esitystä on helppo selata etsiessäsi tietoa tietyistä kanavista:

7. Käytä reunuksia tai värilohkoja järjestämään sivut osioihin.

Yleisesti ottaen on hyvä pitää kiinni yhdestä aiheesta per sivu. Näin markkinointisuunnitelmasi pysyy paremmin järjestyksessä ja lukijoiden on helpompi lukea tietoja.

Tästä huolimatta saatat haluta laittaa samalle sivulle useamman kuin yhden aiheen, esimerkiksi jos molemmat aiheet liittyvät suoraan toisiinsa. Siinä tapauksessa voit järjestää sivun osioihin käyttämällä rajauksia tai taustavärin lohkoja.

Katso esimerkiksi, miten tämä sivu on jaettu selkeästi kahteen osaan, koska siinä on käytetty lohkomaista taustaa:

Värilohkoja käytetään myös erottamaan osioiden otsikot toisistaan. Tutustu tämän mainossuunnitelmamallin eri sivuihin:

Pidä suunnitteluelementit, kuten fontit, kuvakkeet ja värit, yhtenäisinä.

Vaikka on hyvä vaihtaa sivujen ulkoasua, jotta markkinointisuunnitelmasi pysyy kiinnostavana, on tärkeää pitää ulkoasu yhtenäisenä. Tämä tarkoittaa seuraavaa:

  • Samojen kirjasintyylien käyttäminen otsikoissa, runkotekstissä ja korostustekstissä (yritä yleensä käyttää vain 2-3 eri kirjasintyyliä yhdessä raportissa).
  • Käytä samaa värimaailmaa koko suunnitelmassa ja käytä samoja värejä tietyntyyppisille tiedoille (esim. sininen ”sosiaalisen median tavoitteet” ja vihreä ”SEO-tavoitteet”).
  • Käytät samantyylisiä kuvakkeita koko raportissasi, kuten litteitä kuvakkeita, viivakuvakkeita tai kuvitettuja kuvakkeita.

Lataa markkinointisuunnitelma PDF-tiedostona

On tärkeää, että tiimisi on samalla sivulla. Markkinointisuunnitelmasi jakaminen Google Docsin tai tiedostonjakopalvelun kautta voi olla epäluotettavaa. Useimmissa tapauksissa on helpompaa ladata markkinointisuunnitelma PDF-muodossa ja jakaa se tiimisi kanssa tällä tavoin.

Sisällytä sisällysluettelo, jotta tietyn tiedon löytäminen on helppoa.

Tämä vinkki on melko itsestään selvä. Vaikka kokoaisit markkinointisuunnitelmasi esitykseksi, yksinkertainen sisällysluettelo alussa antaa yleisöllesi käsityksen siitä, mitä he voivat odottaa.

Lisää markkinointisuunnitelma oppaita ja malleja:

15 markkinointi-infografiikan mallia ja vinkkejä yleisön sitoutumisen lisäämiseksi

12 Business Pitch Deck -mallia ja parhaat käytännöt sijoittajiin vaikuttamiseen

10 sivua kääntävää valkoista kirjaa Esimerkkejä ja suunnitteluvinkkejä

Markkinoinnin kehitys [Infografiikka]

Lue myös