Digimarkkinointi

Ulkoistettu digitoimistosi kiinteään kuukausihintaan 1500€ / kk

Kysy lisää tai varaa palaveriaika »

Tarvitsetko digimarkkinointia?

Digimarkkinointi -palvelu sisältää koko Kanslerin osaamisen.

  • Googlen maksettu ja maksuton näkyvyys
  • Facebook ja Instagram mainonta
  • Linkedin mainonta
  • Landing sivut
  • Analytiikka, raportointi ja dashboardit
Perinteinen tapa ostaa digimarkkinointiKansleri
Hinta on piilossa tarjouksen takanaTyön hinta on 1500€/kk (+ alv)
Joudut sitoutumaan kuukausiksi palveluunMeistä pääsee helposti eroon. Ei sitoutumista palveluun.
Hinta perustuu tiettyyn määrään tunteja ja mainoskampanjoita.Hinta kattaa kaiken
– Maksettu mainonta: Google, Facebook, LinkedIn, Twitter jne
– Hakukoneoptimointi, kotisivujen ylläpito ja jatkokehitys
– Kustomoitujen ländärien luominen
– Markkinoinnin automaatio: Suosittelemme ActiveCampaignia tai Hubspotia, mutta muutkin järjestelmät toimii
– Sähköpostimarkkinointi
– Analytiikka ja dashboardit
PDF raportti sähköpostiinKuukausittainen palaveri, reaaliaikaiset dashboardit, sekä ajastetut PDF raportit
Et pääse omalle mainostilillesiKaikki työ tehdään sinun tililläsi. Omistat kaiken mainostilillesi tehdyn työn, jonka teemme puolestasi.

Asiakasreferenssit

Vestellin digimarkkinoinnin hoitaminen

Hoidamme Vestellin koko digimarkkinoinnin kotisivujen ylläpidosta, internet markkinointiin ja hakukoneoptimointiin

  • Kotisivujen ylläpito ja jatkokehitys
  • Konversio-optimointi
  • Hakukoneoptimointi
  • Google Ads, LinkedIn Ads, Facebook Ads

Genevia technologies digimarkkinoinnin hoitaminen

Vastamme Genevia Technologies digiliidien hankinnasta haastavalla bioinformatiikan alalla.

  • Konversio-optimointi
  • Hakukoneoptimointi
  • Google Ads, LinkedIn Ads, Facebook Ads

Kansleri on Google Partner

Google Partner status tarkoittaa, että

  • Olemme suorittaneet vaadittavat sertifiointitestit
  • Asiakkaamme kuluttaa vähintään 10,000$ / 90vrk
  • Yli 70% asiakkaistamme saavuttaa keskiarvoista parempia tuloksia Google mainonnalla

Mitä Digimarkkinointi -palvelun hinta sisältää?

lisää liidejä

Hommaa alkaa kasvuhakkeri-workshopilla

Pidämme yhdessä workshopin, jossa ideoimme erilaisia tapoja tuottaa digimarkkinointia. Tarkennamme ideat siltä seisomalta, sekä arvioimme ne. Näin saamme priorisoidun listan erilaisista testeistä, joilla kokeilemme tuottaa digimarkkinointia.

On selvää, että kaikki ideat eivät tule lentämään, mutta ilman testausta on myös vaikea nykymaailmassa todeta, ettei se toimi.

Kysy lisää

Analysoimme nykyiset mainoskampanjasi

Alussa tarvitaan oikeudet kaikkiin käyttämiisi työkaluihin. Oikeuksien antamisen jälkeen pääsemme tutustumaan työkaluihin ja mahdollisesti asentamaan puuttuvat seurannat.

Kysy lisää
lisää liidejä

Sovittujen kampanjoiden käynnistys

Aloitamme sovitut kampanjat sovituissa kanavissa. Seuraamme aktiivisesti ja pidämme sinut perille.

Kysy lisää
lisää liidejä

Jatkuva kehitys ja seuranta

Digitaalisessa mainonnassa on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää asiakashankinnan kustannus. Käytämme dataa hyväksi ja optimoimme kampanjat tuottamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Apuna käytämme itse luomaamme Data Studio -näkymää, jota voit itsekin tarkastella missä ja milloin vain.

Pidämme kahden viikon välein palaverin, jossa käydään meneillään olevia kampanjoita läpi, sekä pohditaan tulevia steppejä.

Kysy lisää

Haluatko tietää lisää?

Laita meille viestiä oheisen napin kautta.

Tyytyväisiä asiakkaita

Digimarkkinointi -palveluun kuuluu myös
Sivuston analytiikka + helppolukuinen dashboard

Seuraa tärkeimpiä mittareita (KPI) helposti luomallamme dashboardilla

WordPress kotisivut dashboard

Ota yhteyttä »

Ota yhteyttä täyttämällä lomake tai vaihtoehtoisesti ota yhteyttä puhelimella tai sovi palaveri suoraan Juhon kalenteriin

040 741 8498 – juho.liljeroos@juho

  • Hidden
  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mitä on digimarkkinointi?

Digimarkkinointi tarkoittaa sisällön luomista ja levittämistä digitaalisen median kanavissa – verkkosivustot, aloitussivut, sosiaalinen media, sähköposti ja mobiilisovellukset – sekä kyseisen sisällön edistämistä erilaisilla strategioilla maksetuissa, ansaituissa ja omistetuissa digitaalisissa kanavissa, mukaan lukien hakukoneoptimointi (SEO), markkinointisivut, pay-per-click (PPC) -mainonta, sisällön syndikointi, sosiaalinen media, sähköposti, teksti ja muut.

Digitaalisen markkinoinnin merkitys

Digitaaliset markkinointistrategiat auttavat markkinoijia määrittelemään tavoitteet, kohdentamaan kohderyhmän ja kehittämään digitaalisen markkinointisuunnitelman, joka parhaiten tavoittaa kyseisen kohderyhmän. Nämä strategiat antavat suunnan tietylle kampanjalle tai ohjelmalle ja kehyksen tulosten arvioimiseksi.

Nykyään kaikki on digitaalista, ja digimarkkinointi on integroitu lähes kaikkiin liiketoiminnan osa-alueisiin, mikä muuttaa perusteellisesti sitä, miten yritykset viestivät asiakkaille ja tuottavat heille arvoa.

Jos yrityksesi ei siis pysty toteuttamaan ja toteuttamaan digitaalista markkinointistrategiaa yhä kasvavilla, globaaleilla verkkomarkkinoilla, et yksinkertaisesti pysty kilpailemaan.

Digitaalisen markkinoinnin strategiat

Ristikanavamarkkinoinnissa, monikanavamarkkinoinnissa, omnichannel-markkinoinnissa tai mikä tahansa haluamasi termi onkaan, kyse on siitä, että asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan kanssa ollaan tekemisissä kaikissa digitaalisissa kanavissa ja kaikilla laitteilla. Nykypäivän kuluttajat liikkuvat saumattomasti postilaatikosta sosiaalisiin verkostoihin – ja kannettavien tietokoneiden, tablettien ja älypuhelinten kautta – ja odottavat täysin, että olet heidän kanssaan ja tarjoat saumattoman, integroidun kokemuksen.

Jotta voisit rakentaa menestyksekkään monikanavaisen markkinointistrategian, tässä on syvällisiä kuvauksia yleisimmin käytetyistä digitaalisista markkinointikanavista:

Sähköpostimarkkinointi

Sähköpostimarkkinointi on yksi vanhimmista ja tunnetuimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista, jota käyttävät sekä B2B- että B2C-markkinoijat. Sähköpostimarkkinoinnin avulla keräät asiakastietoja eri asiakaspolkujen kosketuspisteistä, luokittelet niitä ymmärtämään potentiaalisten asiakkaidesi mieltymyksiä ja saat lopulta luvan lisätä heidät sähköpostilistallesi (sähköpostilistoihisi).

Sähköpostin sisältö voi sisältää tietoa tuotteistasi ja palveluistasi, uutisia yrityksestäsi ja tapahtumista, henkilökohtaisia tarjouksia, asiakkaiden menestystarinoita, linkkejä tapaustutkimuksiin sekä teknisiä tai liiketoiminnallisia tiedotteita. Arvo on ratkaisevan tärkeää sen varmistamiseksi, että sähköpostiviestit avataan ja luetaan – eikä niitä poisteta heti. Henkilökohtainen sisältö ja merkitykselliset tarjoukset lisäävät sitoutumista huomattavasti.

Sähköpostimarkkinointi on osittain taidetta ja osittain tiedettä. Sähköpostien ja digitaalisten resurssien on oltava houkuttelevia ja kiinnostavia, mutta on löydettävä tasapaino liian monen ja liian vähäisen sähköpostin lähettämisen välillä.

Videomarkkinointi

Video on yksi tehokkaimmista digitaalisista markkinointikanavista. Ihmiset rakastavat videoita. He katsovat videoita huvikseen ja tutkimustarkoituksessa, ja he jakavat videoita. Itse asiassa YouTube raportoi yli kahdesta miljardista kuukausittaisesta kirjautuneesta katsojasta. Sekä B2B-ostajat että B2C-kuluttajat tekevät ostopäätöksiä videoiden avulla.

Videomarkkinointi rakentaa brändin tunnettuutta, lisää digitaalista liikennettä ja kasvattaa konversiolukuja. Blogisisältöön upotetut videot ovat jo vuosia olleet sekä B2B- että B2C-sisältömarkkinointistrategioiden kulmakivi.

Videon jakaminen on avain siihen, että sisältösi saa enemmän katsojia. Siksi sinun kannattaa hyödyntää kolmansien osapuolten sivustoja, kuten YouTubea, ja mainostaa videoita verkkosivustollasi ja sosiaalisen median kanavissasi. Kannusta muita jakamaan videoitasi.

Pidä videot lyhyinä ja ytimekkäinä. Huomion kesto on lyhyt, joten tärkeintä on tarjota hyvää sisältöä kiinnostavalla tavalla.

Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalinen media on loistava tapa tavoittaa tietty, kohdennettu yleisö ja olla suoraan yhteydessä asiakkaisiin, potentiaalisiin asiakkaisiin ja kumppaneihin. Se, mitä sosiaalisen median alustaa tai alustoja käytät, riippuu siitä, kenelle haluat suunnata markkinointisi. Facebook on edelleen maailman suurin sosiaalisen median foorumi. Twitter on edelleen suosittu B2B-ostajien keskuudessa. Instagram ja TikTok ovat uskomattoman suosittuja milleniaalisten ja Gen Z -kuluttajien keskuudessa, ja LinkedIn on loistava paikka luoda yhteyksiä B2B-ostajiin ostosyklin alkuvaiheessa.

Jokaisella sosiaalisen median alustalla on erityyppistä sisältöä, mutta kaikki ovat hyvin video-/ kuvapainotteisia. Kun luot sisältöä, pidä siis aina mielessä, miten haluat levittää sitä sosiaalisen median kautta, ja mukauta sitä sen mukaan.

Erilaisia alustoja syntyy jatkossakin, joten markkinoijien on jatkuvasti mukautettava digitaalisen markkinoinnin taktiikoita, jotta he voivat hyödyntää kaikkia saatavilla olevia alustoja. Esimerkiksi TikTokia ei ollut olemassa ennen syyskuuta 2016, ja nykyään sillä on enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin LinkedInillä, Twitterillä, Pinterestillä ja Snapchatilla.

Tekstiviestit (SMS ja MMS)

Sähköpostimarkkinoinnin ohella tekstiviestit ovat suorin tapa tavoittaa asiakkaat, mutta sosiaalisen median tavoin viestien on oltava ytimekkäitä ollakseen tehokkaita. Markkinointitiimit voivat hyödyntää lyhytsanomapalveluja (SMS), jotka ovat pelkkää tekstiä, tai multimediaviestejä (MMS), jotka voivat sisältää videoita ja gif-kuvia.

Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinoinnin avulla voit personoida yhteydenottosi eri mahdollisille asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille, kun esität viestisi. Mitä henkilökohtaisempaa sisältösi on, sitä todennäköisemmin se kiinnostaa, kiehtoo ja pitää henkilön huomion. Sisältösi on kuitenkin sovitettava yhteen kohdeyleisösi aikomusten ja kiinnostuksen kanssa; sen on tarjottava jotain arvoa, jotta se edistää sitoutumista ja konversioita.

Sisältötyyppejä voivat olla esimerkiksi sähköpostikopiot, laskeutumissivut, infografiikat, e-kirjat, yritysesittelyt, bannerimainokset, videot, tekstiviestit, mainokset, uutiskirjeet, lehdistötiedotteet, artikkelit, blogit ja digitaaliset postikortit. Sisältöä voidaan (ja pitääkin) käyttää eri kanavissa, mutta kaikella sisällölläsi pitäisi olla yhtenäinen ääni ja viesti.

SEO ja PPC (tai SEM)

Hyvä hakukoneoptimointi (SEO) -strategia optimoi verkkosivuston sisällön (aloitussivut, blogit jne.) niin, että se näkyy korkeammalla ja useammin hakutuloksissa, mikä lisää liikennettä sisällöllesi. Hyvät SEO-tulokset riippuvat avainsanoista ja sivujen optimoinnista. Tutkittujen avainsanojen ja pitkien avainsanojen (yli 3-sanaiset lauseet) käyttäminen verkkosisällössäsi parantaa hakukoneoptimointia ja tuottaa parhaat tulokset liikenteen ja konversion osalta. Orgaaninen linkittäminen korkean auktoriteetin omaavilta kolmansien osapuolten sivuilta on toinen tapa parantaa sivuluokitusta ja ohjata potentiaalisia asiakkaita sisältöösi.

Pay-per-click (PPC) -mainonnalla tarkoitetaan maksamista jokaisesta tiettyyn linkkiin kohdistuvasta klikkauksesta. Hakukoneet ja useimmat sosiaalisen median sivustot tarjoavat PPC-mahdollisuuksia. PPC-mainokset näkyvät kohdeasiakkaidesi ja potentiaalisten asiakkaidesi syötteissä.

Hakukonemarkkinointi (SEM, Search Engine Marketing) on PPC-mainonnan muoto, joka voi olla varsin vaikuttavaa. Siinä maksetaan hakukoneelle siitä, että se näyttää markkinointiviestejä (kopioita) ja linkin näkyvällä paikalla, kun kävijät etsivät tiettyjä avainsanoja.

Verkkosivujen suunnittelu ja markkinointi

Verkkosivustosi on usein ensimmäinen kosketuspiste, jonka potentiaaliset asiakkaat saavat yrityksesi ja tuotemerkkisi kanssa. Hyvällä verkkosuunnittelulla voidaan edistää kaikkien digitaalisten resurssien johdonmukaista brändäystä. Sen pitäisi myös tehdä verkkosivustostasi hakukoneystävällisempi, tarjota hyvä käyttökokemus ja parantaa muuntokertoimia (enemmän klikkauksia, rekisteröitymisiä jne.).

Display-mainonta

Markkinoijat voivat näyttää asiaankuuluvaa mainontaa kolmansien osapuolten sivustoilla tavoittaakseen enemmän potentiaalisia asiakkaita. Tällaisia mainoksia voivat olla bannerit, sivupalkkilaatikot, videomainokset ja interaktiiviset mainokset, jotka linkittävät takaisin jollekin verkkosivustollesi tai aloitussivullesi.

Kumppanuusmarkkinointi

Monet bloggaajat ja sosiaalisen median vaikuttajat ovat affiliate-markkinoijia, sillä he käyttävät blogejaan ja sosiaalisen median tilejään erilaisten tuotteiden ja palveluiden mainostamiseen. Kyseessä on suoritusperusteinen markkinointityyppi. Kumppanimarkkinoijat ansaitsevat provisiota tiettyjen tuotteiden myynninedistämisestä. Mitä enemmän kävijöitä ja asiakkaita nämä markkinoijat tuovat, sitä enemmän rahaa affiliate ansaitsee.

Mainonta

Perinteinen mainosmedia on käynyt läpi seismisiä muutoksia viime vuosina. Teknologia on mahdollistanut entistä kohdennetummat mediaostot uusilla tv-alustoilla, kuten Netflixissä, Hulussa ja YouTubessa. Verkko-tv:tä ja -radiota ei kuitenkaan kannata laskea pois, sillä huolimatta kasvavasta määrästä muita viihdevaihtoehtoja, ihmiset katsovat edelleen televisiota ja kuuntelevat radiota.

Miten digimarkkinointi toimii?

Digitaalista markkinointikampanjaa voi lähestyä monella tavalla. Digitaalisena markkinoijana sinulla on työkalupakissasi laaja valikoima taktiikoita, strategioita ja kanavia, joita voit käyttää yhteyden luomiseen yleisöösi. Yleisesti ottaen digitaalisiin markkinointikampanjoihin kuuluu useita yhteisiä vaiheita:

1. Määrittele markkinointitavoitteesi

Digimarkkinointi on laaja-alainen ala. Siksi on tärkeää määritellä tavoitteet ennen digitaalisen markkinointikampanjan aloittamista. Haluatko esimerkiksi rakentaa brändin tunnettuutta? Hankkia uusia asiakkaita? Keskittyä säilyttämiseen ja asiakasuskollisuuteen? Tavoitteiden hahmottaminen auttaa sinua räätälöimään strategian ja budjetin niin, että voit maksimoida vaikutuksen.

2. Määritä kohderyhmäsi

Kenen huomiota yrität saada? Mitä enemmän yksityiskohtia saat selville kohdeyleisöstäsi (ikä, sijainti, tulot jne.), sitä helpompi on määrittää, miten voit olla yhteydessä heihin.

3. Tunnista oikeat markkinointikanavat ja markkinointitaktiikat

Nyt kun tiedät, kenet haluat tavoittaa, sinun on päätettävä, miten (ja kuinka paljon) haluat tavoittaa heidät. Oletetaan, että olet digitaalinen B2C-markkinoija, joka yrittää saada yhteyden nuorempiin asiakkaisiin. Siinä tapauksessa saatat kohdentaa enemmän budjettia sosiaalisen median mainontaan tietyillä alustoilla sen sijaan, että panostaisit suurimman osan ponnisteluistasi (ja rahoistasi) blogin julkaisemiseen.

4. Kehitä ja optimoi sisältöä ja viestejä kutakin kanavaa varten.

Analysoi tietojasi ja yritä selvittää mahdollisimman paljon yleisöstäsi. Jos esimerkiksi tiedät, että asiakkaasi selaavat mieluummin puhelimella kuin kannettavalla tietokoneella, heidän saamansa sisältö on optimoitava mobiilikatselua varten. Se ei kuitenkaan välttämättä riitä. Asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa brändien kanssa eri kanavissa epälineaarisesti. Sinun on siis varmistettava, että jokaisella sisällöllä on johdonmukainen brändin ääni ja viestit. Johdonmukaisuus ehkäisee sekaannuksia siitä, mikä brändisi on ja mitä arvoa tarjoat.

5. Kampanjan mittaus keskeisten mittareiden osalta

Mittaa keskeisten mittareiden avulla ja iteroi näiden tulosten perusteella. Jos et mittaa suoritustasi aiemmin määrittelemiesi avainmittareiden perusteella, mistä tiedät, toimiiko kampanja hyvin vai paraneeko se jatkuvasti? Tulosten mittaaminen ajan mittaan varmistaa, että olet yhteydessä asiakkaisiin, kasvatat uskollisuutta ja rakennat brändin kannatusta.

Monikanavainen digimarkkinointi

Ristikanavamarkkinointi – tai monikanavamarkkinointi – edellyttää useiden eri kanavien käyttöä. Ristikanavainen markkinointi ylittää perinteisen markkinoinnin (ja myös kattaa sen). Tässä digitaalisessa maailmassa markkinoijan on käytettävä useita kanavia pysyäkseen mukana siinä, mitä yleisö haluaa. Kohdeasiakkaistasi riippuen sinun on ehkä käytettävä useita eri kanavia: sosiaalista mediaa, sähköpostia, verkkoa, tekstiä, televisiota ja radiota. Mitä enemmän tietoa sinulla on asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden mieltymyksistä, asemasta ja kiinnostuksen kohteista, sitä paremmin voit laatia markkinointistrategian, jossa oikeaa sisältöä toimitetaan oikeissa kanavissa.

Asiakkaat hyppivät mielellään kanavasta toiseen. He voivat siirtyä sosiaalisesta mediasta verkkosivustolle, digitaaliseen avustajaan ja sähköpostiin hetkessä. Sinun on pysyttävä heidän perässään ja tarjottava saumaton asiakaspolku kaikissa kanavissa. Muista, että kaikkien kanavien on oltava linjassa äänesi ja viestisi kanssa. Epäyhtenäinen asiakaspolku eri kanavissa käännyttää asiakkaat pois. Pyri johdonmukaisuuteen digitaalisessa monikanavamarkkinoinnissasi.

Markkinointi on tarinankerrontaa. Kuinka häiritsevää ja hämmentävää olisi, jos yksityiskohdat olisivat erilaisia? Jos sävy ja ääni muuttuisivat? Yleisösi ei pysyisi perässä. He eivät ehkä ymmärtäisi viestiä, jonka yrität välittää, eivätkä jäisi kuuntelemaan, miten tarina päättyy.

Asiakkaan matkan pitäisi olla miellyttävä. Sisällön on oltava helposti luettavissa, katseltavissa ja omaksuttavissa kanavasta riippumatta. Verkkosivuilla on oltava helppo navigoida, mainosten on oltava helppotajuisia ja grafiikan on oltava silmää miellyttävää.

Digimarkkinointi on digitaalista keskustelua asiakkaiden kanssa. Haluat tehdä parhaan mahdollisen vaikutuksen, jotta he jatkavat kanssasi keskustelua.

Digitaalisen markkinoinnin KPI:t

Digitaalisen markkinoinnin avainindikaattoreita (KPI) käytetään markkinointikampanjan suorituskyvyn mittaamiseen. Digitaaliset markkinoijat voivat käyttää useita KPI:itä tulosten seuraamiseen. Kun työstät strategiaasi, sen määrittäminen, mitä erityisiä digitaalisen markkinoinnin tunnuslukuja käytät, helpottaa tavoitteiden ja päämäärien määrittämistä ja kampanjan suorituskyvyn mittaamista, mukaan lukien seuraavat tiedot:

  • Verkkosivuston palaavat kävijät. Osoittaa sitoutumista, koska kävijät palaavat verkkosivustollesi/laskeutumissivullesi kuluttamaan lisää sisältöä tai tekemään tietyn toimenpiteen.
  • Ensimmäinen vierailu. Ymmärtää, miten ihmiset löytävät verkkosivustosi ja miten sitoutuneita he ovat sen jälkeen.
  • Verkkoliikenteen lähteet. Näyttää, miten ihmiset löytävät verkkosivustosi/laskeutumissivusi.
  • Kokonaiskäynnit. Yksittäisten kävijöiden yksittäisten selausistuntojen määrä sivustollasi.
  • Yksittäisten käyntien kokonaismäärä.
  • Niiden henkilöiden määrä, jotka ovat vierailleet verkkosivustollasi/aloitussivullasi.
  • Klikkausprosentti (CTR). Niiden ihmisten prosenttiosuus, jotka napsauttivat CTA:ta tai linkkiä.
  • Keskimääräinen sivullaoloaika.
  • Keskimääräinen aika, jonka kaikki käyttäjät viettävät yhdellä sivulla.
  • Markkinoinnin ROI (sijoitetun pääoman tuotto). Kuinka paljon tuloja markkinointikampanja tuottaa verrattuna kampanjan toteuttamisesta aiheutuneisiin kustannuksiin.

Voit käyttää satoja mahdollisia KPI-mittareita riippuen siitä, millaisia kampanjoita

Minkälainen digimarkkinointi on parasta?

Digimarkkinointi toimii jokaisessa yrityksessä ja kaikilla toimialoilla, mutta kaikille sopivaa lähestymistapaa ei ole olemassa. Eri yritysten on käytettävä erilaisia digitaalisia taktiikoita saavuttaakseen tavoitteensa. Parhaat taktiikat riippuvat useista tekijöistä, kuten markkinointitiimisi koosta, budjetista, kohderyhmästä ja liiketoiminnan tavoitteista.

Pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset) voivat kehittää orgaanisia SEO-strategioita, sosiaalisen median strategioita, sähköpostimarkkinointikampanjoita ja blogikalentereita, koska nämä taktiikat eivät vaadi juurikaan investointeja.

Suuremmat yritykset laajentavat yleensä maksullisiin ohjelmiin, jotta ne voivat saavuttaa laajemmat liiketoimintatavoitteet. Näitä taktiikoita voivat olla esimerkiksi digitaalisten resurssien syndikointi, webinaarien/webcastien tuottaminen, keskittyminen tilipohjaiseen markkinointiin (ABM) ja investoiminen maksettuun mediaan tai PPC-markkinointiin.

Digimarkkinointi vs. digitaalinen media
digimarkkinointi on joukko toimintoja tai taktiikoita. Digitaalinen media tarkoittaa joukkoa muotoja, formaatteja ja alustoja, joita ovat mm. seuraavat:

Sähköpostit
tekstiviestit ja MMS
Sovelluksen sisäiset/push-ilmoitukset
Sosiaalinen media (Instagram, TikTok, LinkedIn, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest).
Audio (Spotify, Pandora, Apple Music).
Digitaalinen mainonta (bannerimainokset, ponnahdusikkunat).
Video (YouTube, Netflix, Hulu).
Digitaaliset markkinoijat käyttävät digitaalista mediaa yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Toisin sanoen digimarkkinointi on strategia ja digitaalinen media on keino.

Digimarkkinointi vs. internet-markkinointi
digimarkkinointi ja internetmarkkinointi ovat hieman erilaisia, vaikka niiden välillä on päällekkäisyyttä. Digimarkkinointi tarkoittaa toimintojen ja taktiikoiden kokonaisuutta, jossa käytetään erilaisia digitaalisen median kanavia.

Internet-markkinointi on digitaalisen markkinoinnin osajoukko; se edellyttää internetiä yhteyden saamiseksi liidien kanssa. Kaikki internetmarkkinoinnin muodot ovat digitaalista markkinointia, mutta kaikki digitaalisen markkinoinnin muodot eivät ole internetmarkkinointia. Esimerkiksi televisiomainokset, digitaaliset mainostaulut, radiomainokset ja tekstiviestit (SMS) kuuluvat digitaaliseen markkinointiin mutta eivät internetmarkkinointiin.

Digimarkkinointi vs. inbound-markkinointi
Digitaaliseen markkinointiin verrattuna inbound-markkinointi on enemmänkin yhtenäinen strategia, joka koostuu joistakin digitaalisista markkinointitaktiikoista, joilla yritetään saada potentiaalisia asiakkaita tarjottavan sisällön/digitaalisen hyödykkeen pariin. Inbound-markkinointi on hyvin mittaripohjaista, ja siinä keskitytään ensin tuomaan ja sitten työntämään asiakkaita myyntisuppilon läpi, mikä lopulta johtaa markkinointiin oikeutettuihin johtolankoihin (MQL) ja konversioihin.

Digitaalisen markkinoinnin edut

Digitaalisen markkinoinnin taktiikat mahdollistavat suoran viestinnän yritysten ja niiden asiakkaiden välillä, kun nämä asiakkaat kulkevat heidän ainutlaatuista ostopolkuaan pitkin. Digimarkkinointi auttaa innovatiivisia markkinoijia tarjoamaan oikeaa sisältöä ja tarjouksia oikeaan aikaan kanavissa, joissa asiakkaat viettävät suurimman osan ajastaan. Digitaalisen markkinoinnin tunnuslukujen avulla markkinoijat voivat ymmärtää, mitkä strategiat toimivat ja miten hyvin ne toimivat, mikä auttaa jatkuvan parantamisen edistämisessä, asiakkaiden sitoutumisen lisäämisessä ja markkinoinnin ROI:n parantamisessa.

Hyvin tehty digimarkkinointi hyödyttää sekä asiakkaita että yrityksiä. Kun sisältö ja tarjoukset personoidaan kullekin yksilölle sopiviksi, asiakkaat tuntevat, että tuotemerkkisi ymmärtää heidän tarpeensa ja voi tarjota heille arvokasta palvelua tai tuotetta. Tämä syventää lopulta heidän luottamustaan ja tekee heistä uskollisia brändin puolestapuhujia. Digitaalisesta markkinoinnista on monia etuja myös yrityksille. Näitä ovat mm:

Lisääntynyt tavoittavuus. Useimmat ihmiset aloittavat ostopolkunsa verkossa, useiden eri digitaalisten kanavien kautta.
Tarkka kohdentaminen. Markkinoijat voivat tavoittaa pätevämpiä ostajia hyödyntämällä SEO- ja sosiaalisen median strategioita. Tämä puolestaan lisää konversioita, liikevaihtoa ja brändin kannatusta.
Ketteryys. Digitaalisen markkinoinnin taktiikoita on yleensä helpompi muuttaa, jos tavoitteet muuttuvat.
Mitattavuus. Digimarkkinointi tarjoaa paremman määrittelyn, joten markkinoijat tietävät, mitkä taktiikat todella edistävät kasvua.

Digimarkkinointi: B2B vs. B2C

Digitaalisen markkinoinnin perimmäinen tavoite on saada asiakas tai ostaja ostamaan. Digitaalisen markkinoinnin avulla sekä B2B- että B2C-markkinointitiimit voivat tavoittaa laajemman yleisön kuin perinteisillä markkinointitaktiikoilla. Ne voivat myös kohdistaa markkinoinnin entistä relevantimpiin potentiaalisiin asiakkaisiin, mikä lisää markkinoinnin ROI:ta.

B2B-digimarkkinointi
B2B-digitaalisen markkinoinnin ensisijaisena tavoitteena on saada laadukkaita johtolankoja B2B-myyntitiimille, mikä takaa korkeammat konversioluvut. B2B-ostosyklit ovat usein pitkiä, koska tuotteet/palvelut ovat monimutkaisempia, kalliimpia ja vaativat useamman ihmisen osallistumista.

Samaa tuotetta saatetaan esimerkiksi myydä eri toimialoilla tai vertikaaleilla, ja jokaisella asiakkuudella on eri sidosryhmiä, jotka usein toimivat useissa eri kanavissa. Toimialojen välinen koordinointitarve on suuri.

B2B-digimarkkinointitiimien yleisesti käyttämät kanavat ovat liiketoimintakeskeisiä, kuten sähköposti, webcastit, video, LinkedIn ja Twitter.

B2C-digimarkkinointi
B2C-digimarkkinoinnin ensisijainen tavoite on saada potentiaaliset asiakkaat ja asiakkaat löytämään brändisi ja sitoutumaan siihen lisäämällä verkkosivustosi liikennettä ja lisäämällä sisältösi näkyvyyttä. B2C-digimarkkinointitiimien tulisi valita kuluttajakeskeiset kanavat, joissa B2C-ostajat todennäköisemmin löytävät brändisi ja sitoutuvat siihen.

Digitaalisen markkinoinnin tulevaisuus

Kaikki alkoi mobiilista, joka on vaikuttanut digitaaliseen markkinointiin valtavasti. Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut ajan myötä. Asiakkaat odottavat nyt enemmän brändeiltä, ja mikromomenteilla on merkitystä. Mikä on mikromomentti? Siinä kuluttaja on vuorovaikutuksessa brändin kanssa napin painalluksella ja reaaliaikaisesti. Digitaalisten markkinoijien haasteena on nyt se, että ihmiset kohtaavat mikromomenteissa merkityksellisiä markkinointiviestejä, jotka pikemminkin lisäävät heidän elämäänsä kuin häiritsevät sitä.

Asiakkaat odottavat nyt ainutlaatuista, yhdistettyä ja saumatonta kokemusta kaikissa kanavissa ja välitöntä tyydytystä. Sinulla on vain mikromomentti aikaa vangita heidän huomionsa ja pitää se hallussaan vahvalla viestillä ja miellyttävällä, mukaansatempaavalla kokemuksella. Jos et onnistu, he siirtyvät seuraavaan tarjoukseen. Tämä on tehnyt vanhoista markkinointimenetelmistä vanhentuneita.

Nykyaikaisten markkinoijien on omaksuttava mobiili ensin -lähestymistapa globaalin yleisönsä kanssa. On pidettävä mielessä, että asiakkaat:

Haluavat, että kaikkia kohdellaan ainutlaatuisesti.
Ovat vastuussa. He päättävät, milloin, missä ja miten he ovat vuorovaikutuksessa brändisi kanssa. He haluavat kitkattoman kokemuksen ja pystyä aloittamaan keskustelun missä tahansa kanavassa, joka voi halutessaan siirtyä saumattomasti toiseen kanavaan.
Haluavat, että heitä palvellaan mahdollisimman lyhyessä ajassa, mutta mahdollisimman kätevästi.
Muurit B2C:n ja B2B:n välillä ovat murtumassa. Ihmisten B2C:stä saamat miellyttävät kokemukset saavat heidät odottamaan samaa myös B2B:ltä, mutta todellisuudessa markkinoidaan aina ihmisille riippumatta siitä, onko kyse B2B:stä vai B2C:stä. Voisi sanoa, että nyt puhutaan B2ME:stä.
Tämä saattaa olla tulevaisuutta, mutta tulevaisuus on nyt. Se tapahtuu aivan kaikkien silmien edessä. Sinulla ei ole varaa jäädä jälkeen. Itse asiassa teidän on parasta mennä kaaren edelle.

Mutta mitä toimia fiksu ja taitava digitaalinen markkinoija voi toteuttaa?

Ota käyttöön data edellä -ajattelutapa. Kun tiedot ovat sujuvampia ja hyödynnät niitä paremmin, voit ymmärtää asiakkaita paremmin, ennakoida heidän tarpeitaan etkä tuhlaa yhtään heidän aikaansa.
Käytä automaatiota ja älykkyyttä täysillä. Tarvitset markkinoinnin automaatiota, jotta voit kerätä valtavan määrän dataa ja palvella asiakkaita reaaliajassa.
Sinun on kohdeltava jokaista asiakasta ainutlaatuisesti, eri tavalla ja asianmukaisesti. Sinun on otettava mikromomenteista saamasi älykkyys ja yhdistettävä ne, jotta saat kokonaisvaltaisemman kuvan asiakkaastasi. Näin luot entistä verkottuneemman asiakaskokemuksen.
Hyväksy kaikki kanavat kattava sujuvuus. Sinun on oltava valmis olemaan yhteydessä asiakkaisiin missä tahansa kanavassa ja reaaliajassa ja pysyttävä heidän perässään, jos he siirtyvät kanavasta toiseen.