Kansleri Logo

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus

avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus tehdään kun halutaan tutkia millä hakutermeillä ja kuinka paljon kohderyhmäsi hakee palveluitasi Googlesta ja muista hakukoneista.

Avainsanatutkimuksessa käy ilmi

  • Millä hakutermeillä palveluitasi haetaan
  • Paljonko palveluitasi haetaan (yleensä pyöristettynä kymmeneen)
  • Mitä muut mainostajan maksavat mainoksen klikkauksesta kullakin hakutermillä
  • Vuosittaiset ja kuukausittaiset trendit

Miten avainsanatutkimus tehdään?

Tutkimuksen tekemiseen on olemassa satoja eri työkaluja. Useimmat niistä ovat maksullisia. Useimmin käytetty ja parhaiten arvosteltu on kuitenkin ilmainen: Google Keyword Planner.

Avainsanatutkimuksen tärkein tehtävä on saada optimoija ymmärtämään paremmin mihin hakuihin kannattaa sisältöjä luoda.

Esimerkiksi jos myyt keittiön kaappeja verkkokaupassasi, mutta kaupassa ei mainita keittiön kaappeja vaan “keittiön säilytysjärjestelmät” niin menetät mahdollisesti tuhansia kaupassa vierailijoita.

Tee näin

Kirjaudu Googlen avainsanatyökaluun

Valitse “Discover new keywords”

Aloita avainsanatutkimus kirjoittamalla muutama (alle 10) hakutermiä, jotka haluat tarkistaa

  • Alla esimerkkinä “paras kamera”, “paras 360 kamera” ja “kamerat netistä”
  • Sen jälkeen valitse missä maassa ja millä kielellä haluat tehdä tutkimuksen.
  • Lopuksi paina Get results

Google kertoo hakumäärät, sekä ehdottaa muita vastaavia hakutermejä

Usein kysyttyä avainsanatutkimuksesta

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus tehdään kun halutaan tutkia millä hakutermeillä ja kuinka paljon kohderyhmäsi hakee palveluitasi Googlesta ja muista hakukoneista.
Avainsanatutkimuksessa käy ilmi: Millä hakutermeillä palveluitasi haetaan, Paljonko palveluitasi haetaan (yleensä pyöristettynä kymmeneen), Mitä muut mainostajan maksavat mainoksen klikkauksesta kullakin hakutermillä, Vuosittaiset ja kuukausittaiset trendit

Voiko kuka tahansa tehdä avainsanatutkimuksen?

Kyllä voi. Tutkimuksen tekeminen ei ole rakettitiedettä, mutta se vaatii aikaa.

Avainsanatutkimus tyypillisesti kuuluu osaksi Google mainontaa tai hakukoneoptimointia, koska ilman tutkimusta näitä voi olla vaikea tehdä.

Pitääkö avainsanatutkimuksesta maksaa?

Avainsanatutkimus tyypillisesti kuuluu Google mainontaan tai hakukoneoptimointiin eikä siitä tarvitse erikseen maksaa mitään.

Voit tehdä avainsanatutkimuksen myös itse.

Voiko hakukoneoptimointia tehdä ilman avainsanatutkimusta?

Voi, mutta silloin hakukoneoptimointi on hakuammuntaa.

Tutkimuksen tarkoitus on tuoda esiin ne termit, joita asiakkaasi käyttävät silloin kun he etsivät sinun palveluitasi.

Ilman avainsanatutkimusta joudut arvaamaat nämä termit ja useimmissa tapauksissa arvaat väärin ja optimoit sivusti väärille hakutermeille. Sellaisille, joita kukaan ei hae.

Kansleri auttaa onnistumaan digimarkkinoinnissa

Ulkoista yrityksesi koko Digimarkkinointi hintaan 1650€ / kk + alv

Sinulle, joka haluat ulkoistaa kaiken yrityksesi digimarkkinoinnin yhdelle taholle. Palveluun kuuluu koko Kanslerin henkilöstön osaaminen

LUE LISÄÄ DIGIMARKKINOINNISTA