Sisällysluettelo
Kotisivu-uudistus on oikein tehtynä vaaraton toimenpide, mutta väärin tehtynä voi johtaa koko Google näkyvyyden tuhoutumiseen.
Tässä lyhyt opas mitä ottaa huomioon kun olet uudistamassa kotisivuja
Sivujen URL-osoitteet
Sivujen URL-osoitteet tulisi pysyä samoina.
Tai jos ne vaihdetaan niin pitää muistaa uudelleenohjata (301 ohjauksella) vanhat osoitteet uusiin.
Jos osoitteen vaihtaa ja uudelleenhjauksen unohtaa, linkki Googlesta ohjaa ”Sivua ei löydy” -sivulle ja Google-näkyvyys poistuu.
Ulkoiset linkit muilta sivustoilta
Sivustoilla on usein paljon linkkejä muilta nettisivuilta. Varmista sivustouudistuksessa, että nämä linkit edelleen johtavat oikeisiin sisältöihin.
Jos linkki ohjaa ”sivua ei löydy” sivulla, siitä tulee Googlen silmissä lähes arvoton.
Voit ohjata linkin uudelleenohjaukselle oikeaan paikkaan.
Listan ulkoisista linkeistä löydät Google Search Consolesta
Kotisivu-uudistus kannattaa aloittaa analysoimalla vanhat sivut
Google Analytics antaa paljon tietoa mikä sisältö on parasta nykyisillä sivustoillasi.
Muista säilyttää sisältö, jota vierailijasi pitää tärkeimpänä.
Hyödyllisiä Analytics raportteja suunnitteluun
Analytics > Käyttäjät > Mobiili > Yleiskatsaus
Varmista mikä prosentti kävijöistäsi käyttää mobiiliversiota sivuistasi.
Analytics > Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > Kaikki sivut
Löydä sisältö mitä sivustoltasi luetaan eniten
Analytics > Hankinta > Kaikki liikenne > Liikenteen lähde ja tulotapa
Seuraa mistä lähteistä kävijät saapuvat. Varmista, ettet menetä uudistuksessa kävijälähteitä.
Kotisivu-uudistus -muistilista
- Kartoita kuinka moni % kävijöistäsi tulee milläkin laitteella (mobiili, tabletti, pöytäkone)
- Mitkä ovat suosituimmat sisällöt nykyisillä sivuillasi
- Mistä lähteistä ihmiset saapuvat sivuillesi
- Lataa lista ulkoisista linkeistä (muista sivustoista, jotka linkittävät sinun sivustoon)
- Lataa lista sivuista, jotka Google on Indeksoinut
- Käytä Wincher työkalua seurataksesi hakunäkyvyyden kehittymistä
Uuden sivuston suunittelu
- Tee hahmotelma uuden sivuston navigointirakenteesta
- Huom: varmista, että kaikki sisältö on max. 3 klikkauksen päästä toisistaan
- Tee lista mahdollisista uudelleenohjauksesta (vanha url => uus urli)
- Tee lista kaikista ulkoisista työkaluista, joiden seurantakoodit pitää muistaa siirtää uudelle sivustolle
- Google Analytics seurantakoodi
- Facebook pikselit
- Markkinointiautomaatiotyökalut
- Leadfeeder
- Google Tag manager
- jne
Tarvitsetko apua analyysiin?
Saat Kanslerilta tarvittaessa apua kotisivujen suunnitteluun tai kävijäanalyysiin.
Tuntihintamme on 95€/t + alv. Ota yhteyttä niin räätälöimme sinulle tarjouksen.