Kotisivu-uudistus on oikein tehtynä vaaraton toimenpide, mutta väärin tehtynä voi johtaa koko Google näkyvyyden tuhoutumiseen.

Tässä lyhyt opas mitä ottaa huomioon kun olet uudistamassa kotisivuja

Sivujen URL-osoitteet

Sivujen URL-osoitteet tulisi pysyä samoina.

Tai jos ne vaihdetaan niin pitää muistaa uudelleenohjata (301 ohjauksella) vanhat osoitteet uusiin.

Jos osoitteen vaihtaa ja uudelleenhjauksen unohtaa, linkki Googlesta ohjaa ”Sivua ei löydy” -sivulle ja Google-näkyvyys poistuu.

Ulkoiset linkit muilta sivustoilta

Sivustoilla on usein paljon linkkejä muilta nettisivuilta. Varmista sivustouudistuksessa, että nämä linkit edelleen johtavat oikeisiin sisältöihin.

Jos linkki ohjaa ”sivua ei löydy” sivulla, siitä tulee Googlen silmissä lähes arvoton.

Voit ohjata linkin uudelleenohjaukselle oikeaan paikkaan.

Listan ulkoisista linkeistä löydät Google Search Consolesta

Kotisivu-uudistus kannattaa aloittaa analysoimalla vanhat sivut

Google Analytics antaa paljon tietoa mikä sisältö on parasta nykyisillä sivustoillasi.

Muista säilyttää sisältö, jota vierailijasi pitää tärkeimpänä.

Hyödyllisiä Analytics raportteja suunnitteluun

Analytics > Käyttäjät > Mobiili > Yleiskatsaus

Varmista mikä prosentti kävijöistäsi käyttää mobiiliversiota sivuistasi.

kotisivu-uudistus analytics laitteet

Analytics > Käyttäytyminen > Sivuston sisältö > Kaikki sivut

Löydä sisältö mitä sivustoltasi luetaan eniten

kotisivu-uudistus sivulistaus

Analytics > Hankinta > Kaikki liikenne > Liikenteen lähde ja tulotapa

Seuraa mistä lähteistä kävijät saapuvat. Varmista, ettet menetä uudistuksessa kävijälähteitä.

kotisivu-uudistus lähteet

Kotisivu-uudistus -muistilista

Google Analytics

  • Kartoita kuinka moni % kävijöistäsi tulee milläkin laitteella (mobiili, tabletti, pöytäkone)
  • Mitkä ovat suosituimmat sisällöt nykyisillä sivuillasi
  • Mistä lähteistä ihmiset saapuvat sivuillesi

Google Search Console

  • Lataa lista ulkoisista linkeistä (muista sivustoista, jotka linkittävät sinun sivustoon)
  • Lataa lista sivuista, jotka Google on Indeksoinut

Wincher (valinnainen)

  • Käytä Wincher työkalua seurataksesi hakunäkyvyyden kehittymistä

Uuden sivuston suunittelu

  • Tee hahmotelma uuden sivuston navigointirakenteesta
    • Huom: varmista, että kaikki sisältö on max. 3 klikkauksen päästä toisistaan
  • Tee lista mahdollisista uudelleenohjauksesta (vanha url => uus urli)
  • Tee lista kaikista ulkoisista työkaluista, joiden seurantakoodit pitää muistaa siirtää uudelle sivustolle
    • Google Analytics seurantakoodi
    • Facebook pikselit
    • Markkinointiautomaatiotyökalut
    • Leadfeeder
    • Google Tag manager
    • jne

Tarvitsetko apua analyysiin?

Saat Kanslerilta tarvittaessa apua kotisivujen suunnitteluun tai kävijäanalyysiin.

Tuntihintamme on 95€/t + alv. Ota yhteyttä niin räätälöimme sinulle tarjouksen.

Tapio Kauranen - Hakukoneoptimointi

Kansleri digimarkkinointi / Hakukoneoptimointi

29th, maalis 2022, Updated 330 days ago