Laskeutumissivun optimointi

Mitä on laskeutumissivun optimointi? (LPO)

Laskeutumissivun optimointi (LPO) on prosessi, jossa parannetaan verkkosivuston elementtejä konversioiden lisäämiseksi. Laskeutumissivujen optimointi on konversiolaskentakurssin optimoinnin (CRO) osa-alue, ja siihen kuuluu menetelmien, kuten A/B-testauksen, käyttäminen tietyn laskeutumissivun konversiotavoitteiden parantamiseksi.

Miksi laskeutumissivujen optimoinnilla on merkitystä verkkoliiketoiminnallesi?

Laskeutumissivut ovat keskeinen osa verkkomarkkinointikampanjoita. Laskeutumissivu on erityisesti suunniteltu tuottamaan myyntiä tai keräämään liidit. Laskeutumissivut ovat usein maksullisten verkkomarkkinointikampanjoiden tärkein kohde, ja paljon rahaa ja resursseja käytetään liikenteen ohjaamiseen näille sivuille.

Koska laskeutumissivut keskittyvät konversioihin, niiden suorituskyvyn parantaminen voi johtaa merkittäviin parannuksiin liiketoiminnan tuloksissa. Tässä LPO tulee kuvaan mukaan.

Laskeutumissivun optimoinnilla varmistetaan, että saavutetaan mahdollisimman korkea konversioaste kyseiselle laskeutumissivulle saapuvilta kävijöiltä. Laskeutumissivujen optimointi voi auttaa sinua alentamaan asiakashankintakustannuksiasi, hankkimaan enemmän asiakkaita ja maksimoimaan mainoskulujen arvon.

Näin pääset alkuun laskeutumissivujen optimoinnissa

Kun aloitat LPO:n käytön, sinun kannattaa ottaa huomioon kaikki seuraavat vaiheet myynnin konversiosuppilossa, joka sisältää kaksi erillistä vaihetta: eri liikennelähteiden optimointi ja sivulla olevien elementtien leikittely.

Eri liikennelähteiden optimointi – Mahdollinen verkkosivuliikenne, joka on tullut klikkaamalla maksettua hakumainosta (esim. Google Adwords), toimii eri tavalla kuin liikenne, joka on tullut sosiaalisen median mainosrahoituksesta.

Sivulla olevien elementtien kanssa leikkiminen – Nämä ovat yleisemmin käsiteltyjä laskeutumissivun optimointivinkkejä, joista on luettu ja joihin kuuluu esimerkiksi erilaisten arvolupausten testaaminen, lomakekenttien muuttaminen ja sosiaalisten todisteiden lisääminen.

Aloita ymmärtämällä liikennelähteesi

Laskeutumissivun konversioluvun optimointi alkaa ymmärtämällä, mistä liikennelähteistä potentiaaliset asiakkaat tulevat. Tyypillisesti verkkomarkkinoijat jonglööraavat kolmesta viiteen erilaista verkkomarkkinointikampanjaa, jotka kattavat Google-mainokset, LinkedInin, vaikuttajamarkkinoinnin, TV:n, Redditin ja muut kanavat, joissa heidän kohdeyleisönsä saattaa olla.

On tärkeää ymmärtää, mitä liikennekanavia käytät potentiaalisten asiakkaiden hankkimiseen ja miten luoda laskeutumissivu, joka säilyttää saman viestin eri välineissä.

Sanotaan esimerkiksi, että sinulla on sukkien verkkokauppaa harjoittava yritys ja käytät maksettuja hakumainoksia Google Adwordsissa ja mainostat pinsejä Pinterestissä. Jos teet tarjouksen hakusanalla [lämpimät sukat], haluat suunnitella aloitussivun, joka vastaa hakijan aikomusta – kuvaat erityisesti, mihin lämpötiloihin sukkasi sopivat ja miltä ne tuntuvat eri paikoissa.

Toisaalta Pinterestistä löytyvä potentiaalinen asiakas saattaa olla kiinnostuneempi siitä, miltä hän näyttää sukassa. Korkean konvertointikertoimen omaava laskeutumissivukokemus tälle liikennelähteelle voisi sisältää tyylikkään sankarikuvan ja vaikuttajan sosiaalisen todisteen.

7 vinkkiä ja temppua, joilla pääset alkuun laskeutumissivujen optimoinnissa

Laskeutumissivun optimoinnissa tunnistetaan mahdolliset ongelmat laskeutumissivun suunnittelussa tai toiminnallisuudessa ja käytetään kontrolloituja kokeita eli A/B-testejä, joilla testataan sivuun tehtyjä parannuksia ja mitataan niiden vaikutusta sivun konversiolukuun.

Etsitkö ideoita siitä, mistä aloittaa? Noudata näitä laskeutumissivun parhaita käytäntöjä ja kokeile näitä mahdollisia testausideoita:

1. Rajoita laskeutumissivun toimintojen määrää
Testaa sivuston navigointielementtien, ylimääräisten lomakekenttien tai muiden tarpeettomien toimintojen poistamista. Yllättyisit siitä, miten paljon yksinkertaisempi muotoilu, jossa on enemmän valkoista tilaa, voi johtaa useampiin konversioihin.

2. Ilmaise selkeästi kävijälle tarjottavan arvon merkitys
Testaa otsikkovariaatioita ja toimintakutsutekstejä, jotka vastaavat paremmin kieltä, jota kävijäsi käyttävät kuvaillessaan, mitä he etsivät. Älä aliarvioi sitä arvoa, joka hyvällä otsikolla tai arvolupauksella voi olla lopputuloksesi kannalta. Harkitse myös pitkien tekstien käyttöä, jotta voit vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat siitä, että tuotteesi on todella parempi kuin kilpailijan tuote.

3. Vastaa kävijän odotuksiin ja tarpeisiin, jotka perustuvat hänen aiempaan vuorovaikutukseensa (konteksti)
Testaa mainosten avainsanojen käyttöä aloitussivun kopiossa. Yritä todella ymmärtää, missä kohdemarkkinasi elää verkossa, ja tee viestinnästäsi yhdenmukainen aloitussivun kokemuksen kanssa.

4. Luo yritykselle uskottavuutta ja luottamusta
Testaa muiden asiakkaiden logojen, yhteistyökumppaneiden logojen, asiakassitaatin, asiakastapaustutkimuksen, arvostelujen tai muiden sosiaalisen todisteen muotojen lisäämistä laskeutumissivulle. Joskus riittää puhelinnumeron tai Verisign-merkin lisääminen, jotta potentiaaliset asiakkaat luottavat siihen, että yrityksesi on laillinen eikä heitä huijata.

5. Kokeile erilaisia tarjouksia asiakkaiden yhteystietojen saamiseksi
Jos asiakkaat eivät mielellään pyydä demoja tuotteestasi/palvelustasi, on aika kokeilla houkutella heitä valkoisella paperilla tai ilmaisella e-kirjalla vastineeksi heidän henkilötiedoistaan. Kun ensisijainen CTA on aloitussivun lomake, jossa kysytään vain sähköpostiosoitetta, potentiaaliset asiakkaat voivat olla valmiimpia luovuttamaan sen vastineeksi jostain arvosta.

6. Vähennä sivun latausaikaa
Kun yhä useammat ihmiset käyttävät mobiililaitteita internetin selaamiseen, sivun latausnopeus alkaa olla tärkeässä asemassa käyttäjäkokemuksen kannalta. Mitä nopeammin saat sivusi latautumaan, sitä alhaisempi on bounce rate ja hylkäysongelmat.

7. Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointia (SEO) varten suunnitellut laskeutumissivut näyttävät ja tuntuvat usein paljon erilaisilta kuin maksettua mediaa varten suunnitellut sivut. Hakukoneet ovat nirsoilevampia lähettämään orgaanista hakuliikennettä sivuille, joiden ne eivät usko tuottavan todellista arvoa käyttäjilleen. Tämän vuoksi portitettu sisältö sijoittuu harvoin Googleen. Haluaisit altistaa sisältösi hakukoneille resurssi- tai blogiosion kautta ja kaapata liidit poistumistarkoituksessa käytettävillä ohjelmistoilla tai muilla tarjouksilla.

Laskeutumissivun optimointityökalut

Jotta voit optimoida laskeutumissivusi tehokkaasti, tarvitset laskeutumissivun optimointityökalun, jonka avulla voit tehdä muutoksia laskeutumissivuihisi ja testata näitä muutoksia määrittääksesi, miten tehokkaasti ne parantavat niiden konversiolukua.

Lue myös